Opel Astra Electric: Valgfrihet for alle

Med en startpris på 388.900 kan Opel-kundene selv velge om de ønsker nye Astra Electric som praktisk femdørs kombi, eller som praktisk stasjonsvogn – Sports Tourer.

Når både Opel Astra og Astra Sports Tourer kommer på det norske markedet som elbil, og blir det også den første, tyske elektriske stasjonsvognen på markedet.

For første gang for en ny Opel Astra, er startprisen den samme, uavhengig om kunden velger femdørs kombi eller stasjonsvogn.

Med en rekkevidde på opptil 413 kilometer, og et bagasjerom på 516 liter tilbyr nye Astra Sports Tourer Electric utslippsfri familietransport for alle.

– Introduksjonen av Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric er et bevis på hva Opel mener når de snakker om «Greenovation» av mobilitet. Den er en viktig milepæl på veien mot å bli et helelektrisk merke i Europa. Vi tror norske kunder savner en ekte tysk stasjonsvogn i kompaktbilsegmentet, og Astra Sports Tourer Electric vil passe markedet perfekt, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.

Nye Opel Astra har frem til nå vært tilgjengelig som en effektiv ladbar hybrid. Nå tar den steget inn sammen med Corsa Electric og Mokka Electric.

Elektrisk kjøreglede

Nye Opel Astra har fått god mottakelse, og med en ny helelektrisk drivlinje, passer den perfekt inn i det norske markedet. Astra Electric kommer med 115 kW (156 hk) og 270 Nm moment.

I tråd med sitt tyske opphav, er den elektriske kompaktbilen fra Opel tilpasset kjøring på autobahn. Der mange andre biler i denne klassen har begrenset topphastigheten til 150 kilometer i timen, har nye Astra Electric en toppfart på 170 km/t. Føreren kan selv velge mellom tre kjøremoduser: Eco, Normal og Sport.

Energien lagres i et 54 kWh lithium-ion-batteri. De 102 battericellene er fordelt på 17 moduler, og gir Astra Electric en rekkevidde på opptil 418 kilometer etter WLTP. Effektivitet er stikkordet både for utnyttelse av plassen, og forbruket til Astra Electric. Et forbruk ned mot 12,7 kWh per 100 kilometer, sørger for god rekkevidde, uansett om du velger femdørs kombi eller stasjonsvogn.

Ved lengere turer, kan 80 prosent av batterikapasiteten lades på 30 minutter med en ladefart på 100 kW. I tillegg er alle Astra Electric utstyrt med trefase 11 kW ombordlader, for de som har ladeboks hjemme.

Ingen kompromisser

Takket være smart plassering av batteriene i bunnen av bilen, trenger ikke Astra Electric å gå på akkord med sin historie som familiens beste venn. Som stasjonsvogn byr Astra Sports Tourer Electric på 516 liter bagasjeplass med alle setene oppe, eller hele 1.553 liter om du legger ned baksetene.

Innvendig leverer nye Opel Astra Electric klasseledende komfort og ergonomi. Setene er i Opel-tradisjon sertifisert av Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR), og byr på unik stabilitet, og komfort.

To store skjermer på til sammen 20 tommer, sørger for å levere all viktig informasjon til føreren, samtidig som alle sentrale funksjoner fortsatt betjenes via fysiske knapper. Opel Astra Electric blir og tilgjengelig med et stort head-up-display og norsk stemmegjenkjenning, noe som gjør at føreren kan holde fokus på veien.

I tillegg til nyeste generasjon førerstøttesystemer kommer også nye Astra Electric med klasseledende blendingsfrie Intelli-Lux LED® Pixel Light, med totalt 168 LED-elementer.

De første bilene kommer etter planen til Norge denne måneden, og vil være på plass hos forhandlere i god tid før jul.