Salgsstart og pris på Peugeot E-3008

Peugeot E-3008 kommer med 525 kilometer rekkevidde, masse utstyr og en startpris på 428.900 kroner.

Dagens Peugeot 3008 er en stor suksess, og har i løpet av syv år tiltrukket seg drøye 1,3 millioner kunder fordelt over 130 land.

Nå er prisen på ny modell klar.

  • Peugeot er tilbake i segmentet norske kunder liker best – elektrisk SUV. Peugeot E-3008 er den viktigste Peugeotlanseringen i Norge på mange år, og vi er svært fornøyd med en oppstartspris på 428.900 kroner. Med STLA-medium som basis, er Peugeot godt i gang med neste generasjon elektriske biler, sier Tomin Meling, merkeansvarlig for Peugeot på Åkra Bil.

 

Her er prisen:

Pris på Peugeot E-3008: 428.900 kroner

Fastrenten er 2,99% i 3 år.

Ny generasjon elektriske biler

Peugeot E-3008 er den første modellen som bruker Stellantis’ helt nye plattform, STLA Medium. Dette tar merket til et helt nytt nivå på flere måter. Plattformen tilbyr større biler, firehjulsdrift, høyere ytelser, bedre effektivitet, tilhengervekt og rekkevidde på opptil 700 kilometer.

Innstegsmodellen får en motor foran med 210 hestekrefter. Denne bilen får forhjulstrekk, et batteri med nettostørrelse på 73 kWt og en rekkevidde på opptil 525 kilometer.

Senere kommer også firehjulsdrift og 700 kilometer rekkevidde.

Ladehastighet er 160 kW.

Smartlading er mulig, og gjør at bilen kan tilpasse ladingen for å redusere ladekostnader.

Det er også mulig med «vehicle to load» slik at elektrisk utstyr kan driftes av bilen. Effekten er 3 kW.

Både sportslig og praktisk 

Peugeot E-3008 har et linjelekkert utseende, og lengden på 4,54 meter gjør den til en lettkjørt og romslig SUV. E-3008 er 9,5 cm lengre, 5,4 cm bredere og 2 cm høyere enn dagens 3008. E-3008 har også 5,5 centimeter lengre akselavstand. Bakkeklaringen er 19,8 centimeter.

Bagasjerommet rommer 520 liter og tilhengervekten ligger mellom 1.200 og 1.350 kg avhengig av modell.

Den nye E-3008 kan leveres i seks farger, blå Obsession, blå Ingaro, hvit Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium.

  • Nye Peugeot E-3008 viser både innvendig og utvendig tydelig retningen for Peugeots attraktive design. Peugeot i-Cockpit har fått nok en oppgradering, og bidrar sterkt til kjøreglede og kvalitets følelse. Bilen har alt som skal til for å tiltrekke seg norsk kunder, fortsetter Tomin Meling.

i-Cockpit 

I tillegg til den spektakulære 21-tommers «svevende» panoramaskjermen, Panoramic i-Cockpit, vil kupéen tilby både komfort og teknologisk tiltrekningskraft. Bare belysingen i kupéen kombinert med materialvalget innvendig gir en eksklusiv følelse. 

Panoramic i-Cockpit tar kjøreglede til neste nivå. En «svevende», buet 21-tommers HD-panoramaskjerm, som kombinerer head-up-instrumentene med den sentrale berøringsskjermen, utgjør hoveddelen av førermiljøet. Innfestingen er ikke synlig for de som befinner seg i bilen.

Panoramaskjermen er ekstrautstyr på innstegsmodell, men standard på GT-modellen.

Det kompakte rattet, som nå også er oppvarmet, har vært et grunnleggende element i i-Cockpit siden lansering. Det videreføres her og er redesignet for å skape enda mer kjøreglede. 

Peugeot E-3008 kan leveres med stereoanlegg fra Focal. Dette er et high-end HI-FI-system som Focal har utviklet sammen med Peugeot. 10 høyttalere drives av en forsterker på 690 watt og gjør E-3008 til et lytterom. Funksjonen «front optimized» skaper en «live-følelse» foran.

i-Connect 

E-3008 leveres som standard med i-Connect-systemet, som tilbyr full tilkobling takket være en trådløs speilingsfunksjon (Apple CarPlay/Android Auto). 

Videre leveres E-3008 GT med i-Connect Advanced som er et TomTom tilkoblet navigasjonssystem. Dette inkluderer blant annet en reiseplanlegger som gjør det lettere å planlegge lading og dermed maksimerer bilens rekkevidde. For å beregne den ideelle ruten tar systemet hensyn til en rekke typer informasjon, inkludert avstanden som skal tilbakelegges, batterinivået ved start, ønsket batterinivå ved ankomst, hastighet, energiforbruk osv. 

Leveringene av Peugeot E-3008 starter til våren.