Sportslig, praktisk og romslig: Opel Astra Sports Tourer
Nye Opel Astra Sports Tourer tar stolt plass i en nesten 60 år lang historie med kompakte stasjonsvogner som startet med Kadett Caravan.
I likhet med kombiversjonen lanseres nye Opel Astra Sports Tourer som hybrid i kombinasjon med åttetrinns automatkasse.
Med en lengde på 464,2 centimeter og en bredde på 186 centimeter sørger nye Astra Sports Tourer for å kombinere det praktiske med det sportslige. Lastehøyden på 60 centimeter bidrar til å understreke en lang tradisjon hos Opel for å lage lasterom som er lette å utnytte maksimalt.
Selv om lengden er 6 centimeter kortere enn forgjengeren, sørger den betydelig lengere akselavstanden på 273,2 centimeter, 7 centimeter lenger enn forgjengeren og 5,7 centimeter lenger enn femdørs kombi, for god innvendig plass både til folk og bagasje.
– Astra Sports Tourer er den første elektrifiserte stasjonsvognen fra Opel. Kompakte stasjonsvogner har vært viktig for Opel helt tilbake til 60-tallet, og med nye moderne drivlinjer er vi sikre på at særlig barnefamilier vil se hvor praktisk en bil som dette er. Hybridversjonene er en fin start, og fra 2023 kommer også en helelektrisk Astra på markedet, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.
Perfekt for familien
Bagasjerommet på nye Opel Astra Sports Tourer i hybridutgave byr på over 548 liter bagasjeplass med setene oppslått – og inntil 1574 liter med baksetet lagt flatt ned. Dette kan selvsagt deles 40:20:40, noe som gir stor fleksibilitet.
Opel fortsetter å demokratisere teknologien, og som i forrige generasjon Opel Astra, byr også den nye på ny teknologi til folk flest.
Blant disse er de adaptive Intelli-Lux LED® Pixel-lysene som er hentet direkte fra Opels flaggskip, Insignia. Den nye generasjonen lys har 168 LED-elementer – noe som skaper tilnærmet dagslys selv på mørke norske vinterkvelder.
Innvendig har nye Opel Astra fått neste generasjon Pure Panel. Den gir bilen en horisontal heldigital flate som leverer tilpasset informasjon til fører og passasjerer.
I tråd med Opels tyske ergonomiske tradisjon, er det fortsatt fysiske knapper til de funksjonene du skal betjene under kjøring. Det nye operativsystemet lar både fører og passasjerer betjene den store berøringsskjermen på samme måte som dagens smarttelefoner.
Astra har også støtte for de trådløse versjonene av Apple Carplay og Android Auto.
Nye Opel Astra Sports Tourer gir kundene tilgang til de nyeste førerassistansesystemene.
Kameraet i frontvinduet kombineres med ytterligere fire kameraer – ett foran, ett bak og ett på hver side – dessuten har den ultrasoniske sensorer både foran og bak. Informasjonen fra disse kombineres i Intelli-Drive 2.0 som tilpasser hastigheten inn i svinger, kommer med forslag til hastighetsjusteringer og kan gjennomføre semiautomatiske filskift.
Informasjonen formidles til føreren på den store førerinformasjonsskjermen, eller via head-up-display.
Først som hybrid
Nye Opel Astra er basert på tredje generasjon av den svært fleksible multienergiplattformen EMP2. Opels DNA har ligget i bunnen helt fra starten. Nye Opel Astra Sports Tourer er designet, og utviklet i Rüsselsheim, og både ser ut og kjører som en Opel.
Et viktig kriterium er at alle Opel-modeller skal være «Autobahnproof» – altså ha kjøreegenskaper som støtter høye hastigheter. Dette har man oppnådd gjennom et stivere chassis, McPherson- oppheng foran og forbedringer som gir meget god stabilitet ved bremsing, både i sving og rett frem. Vridningsstivheten i nye Astra er 14 prosent bedre enn i forgjengeren.
Astra lanseres fra start med to hybridversjonene med opptil 225 hestekrefter – begge i kombinasjon med en åttetrinns automatkasse, men også andre elektrifisertedrivlinjer vil følge i nye Opel Astra.
Femdørs Astra kombi kommer til Norge til våren, mens Sports Tourer følger noen måneder senere.