Citroën priser fransk komfortdrøm
Med en startpris på 459.900 kroner og en topputstyrt bil for under 500.000, tar Citroën med C5 X nok en gang plass i det storbilsegmentet de utmerket seg i, med ekstrem komfort og design, gjennom fem tiår.
Tre utstyrsnivåer
Når salget av nye Citroën C5 X nå starter er det med tre utstyrnivåer: Feel Pack, Shine og Shine Pack. Selv fra Feel Pack, som har en startpris på kr 459.900 pluss levering, får du en velutstyrt bil med 19-tommers hjul og komfortseter. Til kr 479.900 leverer Shine i tillegg utstyr som skinnseter, ekte head-up-display og en helt ny 12-tommers infotainmentskjerm. Toppnivået Shine Pack til kr 499.900 øker følelsen av luksus ytterligere med laminerte vinduer for maksimal støydemping, perforerte komfortseter i skinn og hele fire kameraer som gir det full oversikt i alle situasjoner.
Citroën C5 X kommer fra start som ladbar hybrid med 225 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. Det betyr at store deler av hverdagen kan kjøres utslippsfritt, mens langturer går helt uten rekkeviddeangst.
Optimal komfort
I jakten på den optimale komforten introduserer Citroën en ny måte å kontrollere de hydrauliske demperputene, noe som gir mulighet for å velge mellom tre ulike innstillinger – tilpasset ulike kjøreforhold.
Komfortsetene i C5 X setter en ny standard for sittekomfort, helt på høyde med hva du kan finne i din egen stue. Selv de lengste turene går uanstrengt. Enten du sitter foran eller bak, har du rikelig med volum både i høyden, i bredden, og ikke minst suveren benplass.
Romfølelsen økes ytterligere med store vindusflater og et stort glasstak som kan åpnes. For ytterligere å øke komforten, har Citroën lagt spesielt vekt på støydemping, med akustisk laminerte vinduer både foran og bak, noe som sørger for å redusere både vei- og vindstøy maksimalt.
Praktiske løsninger er et bærende element i designet av C5 X. Derfor har den en bakluke og bagasjerom som skal tilfredsstille selv nordmenns behov for plass. Med en lasteevne fra 485 til 1580 liter, og en stor bakluke – gir den plass til alt familien trenger. Selvsagt kan bakluken åpnes elektrisk, og med foten mens du har hendene fulle.
Løfter frem ny teknologi
En ny 12-tommers berøringsskjerm introduserer et nytt infotainmentsystem der du selv bestemmer utseende og funksjonalitet, slik du kjenner det fra nettbrett. Den har også tatt med seg stemmestyringen vi først så på 1919-konseptet. Dette bidrar, sammen med et utvidet head-up-display i frontruten, til første steg på veien mot AR-teknologi, der du kombinerer utvidet digital informasjon med det du ser rundt deg.
Mobiltelefoner lades enten trådløst eller via de 4 USB-C-kontaktene, mens speiling av telefonen din kan skje trådløst med Apple CarPlay og Android Auto.
Citroën C5 X kommer med selvkjøring nivå 2, 360 graders kamera,og sensorer som automatisk åpner og låser bilen når du nærmer deg.
Salget av nye C5 X starter nå, og de første kundene vil få bilene sine til våren.
Når du kombinerer det elegante i en sedan, det dynamiske i en stasjonsvogn og legger til en touch av SUV, får du det nye flaggskipet fra Citroën: C5 X.
Gjennom introduksjonen av Citroën Advanced Comfort aktive dempere, og et lounge-inspirert interiør, lever C5 X opp til følelsen av et flyvende teppe.
Komfort og praktiske løsninger finner sammen i et design som virkelig lever opp til Citroëns tradisjoner. Takket være rikelig med plass og Citroëns patenterte komfortseter, også i baksetet i kombinasjon med et bagasjerom på hele 485 liter, gjør dette C5 X til en familiebil som skiller seg ut i trafikkbildet.
Inspirert av fortiden, men bygget for fremtiden
Når Citroën kommer tilbake til D-segmentet, er det med en bil som tydelig er inspirert av konseptbilen CXperience Concept, som ble vist på bilutstillingen i Paris for drøyt fem år siden.
– Vi gleder oss til å introdusere en bil som kombinerer alle kjerneverdiene til Citroën samlet i en bil. C5 X er gjennom kombinasjonen av komfort, ny teknologi og design enda et bevis på retningen som merket har valgt å følge, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.
Som elektriske ë-C4 og SUVen C5 Aircross, har C5 X høyere bakkeklaring enn konkurrentene, ikke minst takket være relativt smale og høye 19-tommere. Det bidrar til god oversikt og enkel ut- og innstigning, som har vært med på å gjøre SUV-segmentet populært de siste årene.
Designet som kan beskrives som en shooting brake, kombinerer et langt panser og flytende aerodynamiske linjer med store hjul og andre designelementer – som også har gjort SUVene populære. Samtidig har den hentet mange av de tingene som gjorde at nordmenn elsket store stasjonsvogner. En akselavstand på 2,78 meter, en lengde på drøyt 4,80 og en høyde på 1,48, plasserer C5 X midt i D-segmentet.